Energie in Nederland

In 2004 is de privatisering van de Nederlandse energiemarkt definitief doorgevoerd. Hiermee stimuleert de Nederlandse overheid de concurrentie en keuze op de markt. Er zijn daarom nu veel verschillende leveranciers met verschillende voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas. Utility Provider ontzorgt en helpt je met een keuze maken tussen de verschillende leveranciers, afhankelijk van je eigen situatie.

De grootste verschillen tussen leveranciers zijn:

  • Mate van milieuvriendelijkheid van energie opwekken (groene of grijze energie)
  • Tarieven voor stroom en gas
  • Looptijden en voorwaarden contract
  • Eventuele extra eenmalige overstapvoordelen

Utility Provider is 100% onafhankelijk en kan je daarmee uitleggen wat de verschillen zijn en helpen de juiste keuze voor jou te maken.

Veelgestelde vragen

Ben ik verplicht me aan te melden bij een energieleverancier?

Op het moment dat de sleuteloverdracht plaats vind van je nieuwe woning is het verplicht om aan te melden bij een energie leverancier. Als u niet direct aanmeld dan riskeer je dat de netbeheerder je energie levering stopzet.

Op het moment dat de sleuteloverdracht plaatsvindt van je nieuwe woning, is het verplicht om je aan te melden bij een energieleverancier. Als je dit niet binnen korte tijd doet, dan riskeer je dat de netbeheerder je energielevering stopzet.

Hoe wordt de prijs van energie berekend?

De prijs die je betaalt voor gas en stroom hangt af van meerdere factoren.

  • Vastrecht – dit is een vast bedrag dat je per maand betaalt voor de levering van energie.
  • Leveringskosten – dit zijn de kosten die je betaalt per kWh (voor elektriciteit) en per m3 (voor gas).
  • Overheidsheffing – dit zijn kosten die in rekening worden gebracht door de overheid.
  • Opslag Duurzame Energie (ODE) – deze opslag is ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren.
  • Vermindering energiebelasting – dit is een vermindering op de energierekening voor locaties met een verblijfsfunctie. In 2018 is dit €373,33.

Wat is een opzegboete en wanneer moet ik die betalen?

Als je een meerjarig contract afsluit bij een energieleverancier en je besluit om eerder over te stappen naar een nieuwe leverancier, dan kan je oude leverancier hier kosten voor in rekening brengen. Deze kosten zijn vastgelegd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM):

Deze kosten zijn per product berekend, neem je gas en stroom af, dan geldt dat als twee producten.

Looptijd resterend contract – boete

Korter dan 1,5 jaar – € 50

1,5 tot 2 jaar – € 75

2 tot 2,5 jaar – € 100

Langer dan 2,5 jaar – € 125

Kan ik mijn levering van energie versnellen (spoed aanmelding)?

Ja, dit kan in de meeste gevallen. Je ziet dan wel af van je wettelijke bedenktijd omdat het contract direct ingaat. Het is nog mogelijk om je contract te annuleren binnen 14 dagen, alleen dan betaal je wel voor de energie die afgenomen is tussen je ingangsdatum en annulering.

Vraag een medewerker naar de mogelijkheden.